Logistyka międzynarodowa to dość skomplikowane zagadnienie. Łańcuch dostaw z punktu widzenia zwykłego obserwatora jest na tyle skomplikowany, że jego zrozumienie wymaga zaawansowanej wiedzy. Warto jest jednak zwrócić uwagę na fakt, że w każdej złożoności wykształcają się mechanizmy, które na celu mają upraszczanie.

 

Upraszczanie przepływów

 

Uproszczenie przepływów wymaga między innymi tego, aby przeładunek towarów, które często przekraczają granicę kontynentów, był jak najprostszy. Jeśli transportujemy towary w dużej ilości, sprawa ulega uproszczeniu, ponieważ jeden „ładunek jednostkowy” jest naszym własnym ładunkiem w całości. Ładunek jednostkowy obejmuje jeden kontener morski. Na statek, którym płyną nasze towary, składa się wiele ładunków jednostkowych, którymi są kontenery morskie Transport tych kontenerów statkiem nie jest tylko i wyłącznie jedynym środkiem ich przemieszczania.

 

Kontenery morskie transport spójny

 

Wiele firm, które zamierzają transportować towary na znaczne dystanse, zastanawia się nad tym, czy warto inwestować w zakupienie lub wynajęcie osobnego kontenera. Warto zgłębić ten temat poprzez spojrzenie na logistykę dużej firmy, która takich transportów wysyła dużo. Weźmy dla przykładu firmę, która znajduje się w głębi lądu np. w centralnej Polsce. Z jej punktu widzenia na pierwszy rzut oka nie wydaje się rozsądnym rozwiązaniem inwestowanie w kontenery morskie Transport tych kontenerów, może jak się jednak okazuje odbywać się nie tylko drogą morską. Morskie kontenery transportowane są bowiem również za pomocą samochodów lub pociągów. Wynika to ze standaryzacji rozmiarów oraz rozwiązań logistycznych. Z tego powodu możemy za pomocą różnych metod transportu przesyłać kontenery morskie Transport lądowy jest możliwy dzięki specjalnym naczepom, które są ciągnięte przez ciągniki siodłowe jezdniowe. Jeśli jednak transport drogowy jest niewystarczający, to inną drogą można transportować kontenery morskie Transport kolejowy jest jedną z nich.

 

Jakie są zalety stosowania kontenerów morskich w transporcie?

 

Przede wszystkim, jeśli spojrzymy na logistykę jako całość, to musimy zwrócić uwagę na fakt, że przez wiele lat dążono do wprowadzenia wielu standardów. Jednym z takich standardów jest między innymi paleta-EURO, nastoma innym dotyczącym transportu wielkogabarytowego są właśnie kontenery morskie Transport standaryzowany zapewnia nam to, że każdy ładunek, który spełnia normy standaryzacji, może być bez problemu rozładowany i załadowany w każdym docelowym porcie, stacji kolejowej lub centrum logistyki drogowej, który jest do niego przystosowany. Oszczędza to czas oraz pieniądze.

 

Jakie są tego konsekwencje?

 

Konsekwencje tego stanu rzeczy są, jak wiadomo dwojakie, jak w większości przypadków. Pierwszym pozytywnym aspektem jest wspomniane zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, a z tego również wynika większa przepustowość systemu transportowego. Aspekt negatywny jest taki, że jeżeli chcielibyśmy wysłać towar, korzystając ze środków niestandaryzowanych, wówczas zapewne musielibyśmy zapłacić za taki transport decydowanie więcej. Z tego to powodu wiele firm, nawet jeśli początkowo były niechętne standaryzacji, bo wymuszały na nich inwestycje i dostosowanie się, uległo regulacjom. Rachunek jest bowiem prosty. W długiej perspektywie korzystanie z tańszego transportu daje więcej profitów niż trzymanie się drogich niestandardowych rozwiązań.

 

Współpraca ze spedytorami

 

Jeśli nasza firma rozkręca się i zaczyna eksportować coraz więcej, to nieodzowna staje się stała współpraca z firmami spedytorskimi. W takiej firmie jednym z podstawowych zapisów w umowie zawsze będzie konieczność dopasowania się do obowiązujących reguł, zarówno w kwestiach transporty mało, jak i wielkogabarytowego. W przeciwnym wypadku koszty transportowe będą się dramatycznie różnić na naszą niekorzyść. Czy warto jest w takim wypadku inwestować w kontenery morskie do transportu?

 

Czy warto kupić własny kontener morski do transportu?

 

Na postawione pytanie odpowiedź, nie jest jednoznaczna i zależy w dużej mierze od tego, jaka skala wymiany handlowej jest naszym udziałem. Jeśli wysyłamy jeden kontener w miesiącu, to posiadanie kontenera na własność może nie mieć do końca uzasadnienia ekonomicznego. Jeśli jednak wysyłamy kontener na tydzień, wtedy sytuacja ma się nieco inaczej. Warto jest mieć na uwadze również to, że obecnie kontenery w logistyce międzynarodowej traktowane są niejako jak opakowania zwrotne. Mając dwanaście kontenerów na własność mamy zapewnienie dostaw, choć nie zawsze będzie to ten sam kontener. W zasadzie obrót kontenerami jest tak duży, że mało prawdopodobne jest, aby nasz kontener więcej niż dwa razy przez kilka lat przejechał przez nasz zakład. Dla przewoźników oraz frachtów nie liczy się które kontenery są nasze konkretnie, ale ile mamy ich zapisanych na stanie. Jeśli mamy ich wystarczający zapas, wówczas zawsze i wszędzie będziemy w stanie wysyłać towary w nawet najbardziej odległe zakątki współczesnego rozległego świata przemysłu i handlu, z profitem dla nas.